fbpx

Vata, pitta, kapha: welk dosha ben jij?

Regelmatig zeg ik het tegen vrienden: o, maar het is logisch dat je dat doet, want jij bent een typische pitta. Of: ja, hij heeft veel kapha in zich, dus is daarom wat moeilijk voort te bewegen. 

Maar als je nog nooit van vata, pitta en kapha hebt gehoord, kan ik me voorstellen dat je je afvraagt wat dit in hemelsnaam betekent. Is het oosters eten? Een type vechtsport?

Nee, vata, pitta en kapha staat voor verschillende typen persoonlijkheden volgens de Ayurveda. Toen ik zelf een test deed om te kijken welke type ik ben, vielen er veel dingen op hun plek.

Wat voor type persoon ben jij? (Vata, Pitta, Kapha)

Er staan vaak 100.000 verschillende tabs open in mijn hoofd. Ik heb vaak veel ideeën, ben een beetje rusteloos, enthousiast, gevoelig, niet stressbestendig en beweeglijk als de wind. Dus ik ben altijd met heel veel verschillende dingen bezig. Daarom probeer ik regelmatig te zorg voor wat meer balans in mijn leven.

Wat mij heel erg geholpen heeft om meer balans te creëren, is snappen wat voor persoon ik ben. Welk ‘type’ ben ik? Hiervoor heb ik me verdiept in de drie dosha’s uit de Ayurveda (een Indiase geneeswijze/discipline). De Ayurveda gaat ervan uit dat er drie body/mind typen zijn. Ieder mens is een type of een combinatie van deze typen.

vata pitta kapha

Type 1: Vata

Vata-types zijn vaak erg veranderlijk en beweeglijk. Ze wisselen vaak van gedachten, kunnen snel onthouden maar ook snel weer vergeten. Ze zijn vaak heel enthousiast, licht, vrolijk en beweeglijk. Een spring in het veld. Ze worden ook wel het lucht-type genoemd (koud, droog, licht).

Gezondheid – Lichamelijk zijn de vata-types vaak licht (eerder te licht dan te zwaar), slank, elegant, lang of juist wat klein. Vata’s zijn vaak erg gevoelig, zowel geestelijk als lichamelijk. Ze kunnen snel overprikkeld en uitgeput zijn.

Voeding – Qua voeding is het voor de lichte vata’s extra belangrijk om goed te eten. Ze zijn sneller geneigd om maaltijden over te slaan of even snel wat te eten zonder rust. Daarom is het belangrijk om vooral een vast ritme in het eetpatroon te krijgen en vooral voor warme, vochtige, zoete, zachte en voedzame voeding te gaan. Bijvoorbeeld: warme soepen, rijke oliën, zoete vruchten, boter en kaas. Op koude dranken gaan vata’s niet zo goed.

Sport & ontspanning – Vata-types houden vooral van lichte beweging en ontspannen sporten, zoals yoga, wandelen, fietsen en dansen. Ook is goed slapen extra belangrijk voor dit type, omdat te gehaast en snel dingen willen doen vaak een valkuil is. En een warme massage op z’n tijd zal ook niet verkeerd doen.

Type 2: Pitta

Pitta-types hebben vaak veel zelfvertrouwen, zijn enorm gedreven, gepassioneerd en kunnen een tikkeltje intens zijn. Ze gaan vaak recht op hun doel af, zijn intelligent en houden van uitdagingen. Ze worden ook wel het vuur-type genoemd (heet, ontvlambaar, nat).

Gezondheid – Qua lichaamsbouw zijn pitta’s vooral gemiddeld. Ze zijn niet te groot, te klein, te dik of te dun. Ze hebben meestal veel energie en een goede spijsvertering.

Voeding – Pitta-types behoren tot het element vuur en moeten daarom oppassen voor te pittig, scherp of vet eten. Hierdoor kunnen ze nog pittiger worden en zelfs wat boos en prikkelbaar. Ook lichamelijk is dit niet zo goed voor ze. Daarom kun je als vata-type beter koud voedsel tot je nemen, zoals koude dranken en groene bladgroenten.

Sport & ontspanning – Pitta’s houden van competitie en verkoelende sporten. Zwemmen, skieën en kiten zijn bijvoorbeeld goede sporten voor pitta-types, maar ze kunnen ook baat hebben bij een actieve vorm van yoga. Ontspanning is voor pitta’s extra belangrijk. Af en toe een tandje minder zorgt ervoor dat je mentaal niet opgebrand raakt.

Type 3: Kapha

Kapha-types zijn zo stabiel als de aarde zelf. Ze zijn tevreden, rustig, liefdevol, nuchter en hebben veel geduld. Ze staan bekend om hun stressbestendigheid en staan vaak voor anderen klaar. Ze worden ook wel het aarde-type genoemd (nat, zwaar en koud).

Gezondheid – Kapha’s hebben een sterk gestel en zullen niet snel ziek worden. Wel hebben ze vaak een trage stofwisseling en kunnen ze last hebben van overgewicht.

Voeding – Voor kapha’s is het goed om niet te veel te eten en vooral te kiezen voor lichte en droge voeding. Zo zijn kapha’s vaak gek op zoetigheid, maar kunnen ze beter kiezen voor granen, toast en gestoomde groenten. Ook kan een kop koffie in de ochtend helpen om beter op te starten.

Sport & ontspanning – Vaak zijn kapha types niet zo sportief, terwijl sport wel heel goed voor ze is. Vooral stevige sporten zoals krachttraining, roeien en joggen zijn goed. Ook het aangaan van nieuwe uitdagingen is goed voor kapha’s, omdat ze snel geneigd zijn om zich vast te houden aan het vertrouwde en bekende.

Dit is de test die ik deed.

 

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

Gratis tips in je mailbox?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks fijne inspiratie en praktische tips.

Ga jij ook het leven creëren waar je blij van wordt?

Download het gratis werkboek: Plan jouw droomleven in 4 concrete stappen (+ gratis planner)

Nieuwsbrief​

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Beloofd!