fbpx

Te druk… Wat doe je als je het overzicht even helemaal kwijt bent?

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

Iedereen heeft weleens een moment dat het super druk is, privé, zakelijk of op je studie. Er moet nog ontzettend veel gebeuren, en je bevriest als je ziet hoe groot de berg werk is die nog voor je ligt. Hoe zorg je ervoor dat je toch begint met het afvinken van die oneindig lijkende to-do lijst?

Met deze 3 stappen ben je binnen no-time weer on track als je het te druk hebt.

1. Te druk? Breng de situatie in kaart

Neem afstand van alle taken. Stap in je helikopter en bekijk alles een van een afstandje. Is de berg werk inderdaad zo hoog? Of valt het in dit nieuwe perspectief wel mee?

Probeer vervolgens een lijst te maken met alle ‘hoofdonderdelen’ waar je nog aan moet werken. Zitten hier harde deadlines op? Noteer die dan ook. Maar wees wel reeël, op heel veel onderdelen zitten vaak geen hárde deadlines.

2. Bepaal jouw prioriteiten

Nu je een overzicht hebt van alle taken begint bij mij vaak al het gevoel van controle terug te keren. Het is nu belangrijk om de lijst met onderwerpen/onderdelen/projecten te prioriteren.

Zijn er een aantal projecten die wel in je hoofd spelen maar ook prima over een paar weken afgemaakt kunnen worden? Parkeer die dan even en pak ze op als je het weer rustig hebt.

Het heeft niet veel zin om 15 ballen tegelijk in de lucht te willen houden. Je bent dan namelijk veel tijd kwijt aan het wisselen tussen de verschillende projecten (ballen) en je effectiviteit zal niet hoog zijn.

Als je een lijst hebt met de paar projecten die het belangrijkste zijn ga je naar stap 3.

overzicht kwijt

Lees ook: Duidelijke doelen stellen én behalen in 3 stappen

Gratis stappenplan & planner

Met dit werkboek zet jij de eerste stappen naar jouw droomleven!

3. Omschrijf de actiepunten

Per project daal je nu iets af met je helikopter en bepaal je wat het eerstvolgende actiepunt is. Als je al direct kunt overzien wat de volgende actiepunten zijn, noteer je ook die gelijk. Dit doe je per project.

Het resultaat? Je hebt de hoofdzaken van de bijzaken gescheiden en voor een paar projecten eerstvolgende acties bepaald. Nu weet je waar je je op kunt focussen en hoe je met een heldere geest in actie kunt komen zonder dat je je te druk voelt.

Je weet ook dat je de andere zaken niet vergeten bent. Deze hoef je niet meer te onthouden, maar ze staan keurig op je lijst. Zodra je weer wat meer rust hebt pak je een van die volgende projecten op.

 

 

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

Mis nooit meer iets!

Schrijf je in voor de About Now-nieuwsbrief en ontvang fijne inspiratie en praktische tips.

Ga jij ook het leven creëren waar je blij van wordt?

Download het gratis werkboek: Plan jouw droomleven in 4 concrete stappen (+ gratis planner)

Nieuwsbrief​

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Beloofd!