Routines zijn misschien een beetje saai – ze werken wel!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

Waarom is het zo fijn als iets een routine wordt? Routines geven rust, ruimte en vrijheid. Misschien een beetje saai – maar ze werken wel!

De dagelijkse sleur is zo gek nog niet

Veel mensen vinden routines misschien een beetje saai. ‘Altijd maar hetzelfde doen, in dezelfde volgorde, daar word je toch een keer moe van?’

Toch mag de dagelijkse sleur best wat positieve aandacht krijgen. Dagelijkse routines maken ons leven vol drukte en stress draaglijker.

Door routines kun je juist meer rust in je hoofd ervaren, en daardoor meer ruimte, vrijheid en geluk. En dat is absoluut niet saai!

Autorijden is een routine

Je kunt het je vast nog goed herinneren. De eerste rijles. Voor je gevoel moest je een hele checklist afwerken voordat je überhaupt kon beginnen met rijden.

Stoel in de juiste positie, riem vast, lichten instellen, spiegels goed, linkervoet op de koppeling, rechtervoet op de rem, koppeling oplaten, gas geven..

En je weet ook hoe je nú rijdt. Nu gaat dit veel sneller en vrijwel vanzelf. Je hebt al die handelingen zo vaak achter elkaar gedaan dat je zonder erbij na te denken de ene handeling na de andere uitvoert. Dat is nou routine.

Rijd je geen auto? Ditzelfde geldt voor leren fietsen. 

Op de automatische piloot

Routines zetten eigenlijk een aantal zaken op de automatische piloot. Doordat je lichaam en hersenen bepaalde handelingen zo vaak achter elkaar hebben gedaan, kunnen ze keer op keer hetzelfde spreekwoordelijke liedje afdraaien zodra jij daarom vraagt.

Eigenlijk bestaat een routine dus uit een aantal handelingen die vaak een gewoonte zijn geworden.

  • Gewoonte is een terugkerende actie die je (vaak onbewust) doet. Je maakt je een gewoonte eigen door dit frequent te herhalen .
  • Routine is een set van gewoontes die je (vaak onbewust) uitvoert in een specifieke volgorde.

Van gewoontes naar routines

Je hebt bijvoorbeeld een ochtendroutine, wordt wakker om 8 uur, drink een glas water, checkt je telefoon, gaat douchen, gaat ontbijten en stapt op de fiets naar je werk.

In deze ochtendroutine zitten verschillende gewoontes. Omdat een patroon van gewoontes in de ochtend of avond vaak herhaald wordt, creëer je daarmee snel (on)bewust een bepaalde routine.

Ga maar eens voor jezelf na hoe het eerste half uur van je ochtend of het laatste avond uur van je dag eruit ziet.

Lees ook: Ochtendroutine – zo start je je dag helder en gefocust

Neem je routines onder de loep

Maar ben je tevreden met die routine? Zorgt die routine ervoor dat je vrijheid ervaart en je dag gelukkig start of afsluit?

Het is goed om jouw routines af en toe onder de loep te nemen en te kijken of je misschien bepaalde elementen wilt en kunt aanpassen.

Zo heb ik zelf recent besloten dat ik weer vaker wil sporten. En omdat ik graag de hele dag profijt heb van het prettige gevoel na het sporten, leek het mij handig om dat niet meer in de middag of avond te doen maar dit toe te voegen aan mijn ochtendroutine.

routines

Hoe verander je een routine?

Hoe verander je zo’n routine dan? Door gedurende een aantal weken heel bewust het patroon van verschillende gewoontes te doorbreken.

In mijn geval verander ik mijn oude routine:

  • Wakker worden
  • Glas water drinken
  • Douchen
  • Ontbijten
  • Werken 

In deze nieuwe routine:

  • Wakker worden
  • Glas water drinken
  • Sportschoenen aantrekken
  • Sporten
  • Douchen
  • Ontbijten
  • Werken

En het is al een paar keer gebeurd dat ik na een glas water al in de douche stond, maar me gelukkig op tijd bedacht dat ik eerst nog even zou sporten.

Lees ook: 6 dagelijkse rituelen voor meer geluk én vrijheid

Herinner jezelf aan je routine

Uiteindelijk zal een routine volledig vanzelf gaan. Maar de eerste weken moet je jezelf hier waarschijnlijk nog goed aan herinneren.

Wat je dan het beste kunt doen is bijvoorbeeld alvast in de avond je sportkleren klaarleggen naast de douche (of naast je bed), zodat je ‘s ochtends direct start met het doorbreken van het ‘oude’ routinepatroon.

Liz doet hetzelfde met een glas citroensap s’ochtends. ‘s Avonds zet ze een glas water met halve citroen klaar in de badkamer, zodat ze deze ‘s ochtends direct kan opdrinken op een nuchtere maag.

Ben je tevreden met jouw routines?

Hoe ziet jouw ochtend- en/of avondroutine eruit? En ben je daar blij mee of zou je die routine kunnen gebruiken om
nieuwe goede gewoonten te integreren?

gratis jaarplannerDenk bijvoorbeeld aan:

  • Sporten
  • Mediteren
  • Lezen
  • Wandelen
  • Ademhalingsoefeningen

Uiteindelijk wil je dat een routine volledig vanzelf gaat, maar in het begin kan het fijn zijn om dit in te plannen.

Bedenk hoe jouw ochtendroutine en avondroutine eruitziet en schrijf dat op. Hier kun je GRATIS onze Focus & Flow planner voor downloaden.

De magie zit in de herhaling! 

Lees ook:

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

Mis nooit meer iets van ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

Van dromen naar doelen

In 4 concrete stappen (+ gratis planner)

Met dit werkboek zet jij de eerste stappen naar jouw droomleven! Aan de hand van 4 concrete stappen met vragen en opdrachten ga je bewust nadenken over jouw leven, dromen en doelen. De planner helpt je om hier concreet mee aan de slag te gaan!

Ga jij ook het leven creëren waar je blij van wordt?

Download het gratis werkboek: Plan jouw droomleven in 4 concrete stappen (+ gratis planner)

Nieuwsbrief​

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Beloofd!