fbpx

10 krachtige tips voor positief denken – maak je leven leuker!

Positief denken maakt het leven lichter en leuker. In deze blog deel ik 10 krachtige tips om positiever in het leven te staan!

Waarom positief denken?

Tja, waarom zou je eigenlijk positief denken? Nou, omdat het je leven gewoon een stuk leuker maakt! Positief denken doe je niet even. Dat is een manier van leven. 

De voordelen van positief denken?

  • Het maakt het leven lichter én leuker.
  • Je ervaart minder stress en bent stressbestendiger.
  • Je krijgt er energie van.
  • Je kunt beter omgaan met negatieve gebeurtenissen of conflicten.
  • Het is gezonder voor je dan negativiteit.
  • Je bent minder vatbaar voor depressies en angsten.

‘Positiviteit’ heeft misschien een hoog hosanna-gehalte, maar is bewezen goed voor je geest én lichaam!

Positief denken en je emoties

Je gedachten hebben invloed op je emoties. Ga maar eens terug naar het moment dat je rijexamen moest doen.

Voordat je daadwerkelijk in de lesauto stapt kun je jezelf helemaal gek maken. Je moet nú presteren en maakt jezelf misschien wel wijs dat je het nog helemaal niet zo goed kunt.

Hierdoor begin je zenuwachtig te worden, je krijgt zweethanden, wordt angstig… En dat kan invloed hebben op hoe je het examen daadwerkelijk maakt.

Je krijgt bijvoorbeeld een black-out, kunt niet meer helder denken of reageert te gehaast. Jouw gedachten hebben dus invloed op je emoties en díe hebben vervolgens invloed op hoe je handelt. 

Maar zou je juist positief denken voorafgaand aan het examen, dan geeft dat een heel ander effect.

Stel, je zou voorafgaand denken aan hoe tof het is dat je examen mag doen, dat je zo goed geoefend hebt en dat je het helemaal gaat rocken, dan ontstaat er juist een gevoel van vertrouwen en kracht. Je voelt je rustig en beheerst en kunt met een kalm hoofd aan het examen beginnen.

Positief denken kan de wereld om je heen veranderen

Positief denken kan dus echt je leven veranderen. En dit heeft alles met energie te maken.

Alles om ons heen is energie. Hoe dichter de energie op elkaar zit, hoe beter we dat met het blote oog kunnen zien (zoals een boom, stoel of mens). Maar ook emoties, gedachten en gebeurtenissen bestaan uit energie. 

En met jouw eigen energie ben je een soort magneet. Als je een hoge energie uitstraalt (een positieve, fijne energie) dan zul je dat uiteindelijk ook steeds meer gaan aantrekken.

Ga je dus positief denken en neem je het besluit om positiever in het leven te gaan staan, dan verandert de wereld om je heen. De mooie, fijne dingen van het leven zullen je meer opvallen en je zult meer in contact komen met fijne, positieve mensen. 

Bekijk ook onze blog over de wet van de aantrekkingskracht als je hier meer over wilt lezen.

Als je positiviteit geeft, krijg je er ook meer positiviteit voor terug.

Positief denken betekent niet dat je nooit negatief mag zijn

Natuurlijk hoef je niet altijd, elke dag, positief te zijn. Dat is niet waar positief denken over gaat.

Zelf heb ik ook wel van die dagen dat ik me ontzettend rot voel. 

Oh ja, die heb ik zeker! Zo’n dag (vooral tijdens een bepaalde tijd van de maand) voel ik me als een opgeblazen ballon, komt er niks uit mijn vingers en heb ik gewoon zin om he-le-maal niks te doen. En dáár baal ik vervolgens weer van. 

En zelf vind ik het dan ontzettend lastig om positief te blijven. Dat hoeft dan dus ook niet van mezelf. Ik mág die dag negatief zijn en me somber voelen. 

De volgende dag, dan ga ik weer knallen. Dat is mijn frisse start. 

Het gaat er dus niet om dat je altijd maar positief bent, maar dat je de tools hebt om een shift te maken. Dat je kunt zeggen: “oké, vandaag voel ik me kut. Maar morgen ben ik er weer!”

Positief denken: 10 tips

1. Sta op met een glimlach

Hoe je ’s ochtends opstaat heeft zoveel invloed op de rest van de dag. Zorg daarom dat je jouw dag begint met positiviteit. Maak van positief denken een gewoonte! 

Glimlach naar jezelf in de spiegel, zet een lekker muziekje op, dans door de kamer. Kijk voor mijn part grappige dierenfilmpjes. Doe iets waar je vrolijk van wordt! 

Om alvast even in de stemming te komen..

Dit vind je vast ook interessant: Start je dag helder en gefocust met een krachtige ochtendroutine.

2. Word je bewust van je gedachten

Ik las ergens dat je zo’n 50 gedachten per minuut hebt. Per minuut! Dat is bizar veel. En of dit nu wel of niet klopt, je hebt gewoon heel veel gedachten per dag.

En vaak ben je daar helemaal niet zo bewust van.

Zelf voer ik onbewust best vaak een monoloog met mezelf. Dan heb ik bijvoorbeeld een offerte gestuurd naar een klant en reageert die persoon vervolgens een hele tijd niet.

In gedachten ben ik dan aan het bedenken waardoor dat komt. “Is het misschien niet duidelijk genoeg? Of vraag ik te veel? Nee, ik vraag niet te veel. Dit zijn gewoon mijn prijzen en als hij het er niet mee eens is ben ik niet de juiste persoon voor hem.” En dat gaat dan zo een tijdje door.

De eerste stap is om je hier bewust van te worden.

Je kunt niet tegelijkertijd positief en negatief denken. Als je negatief denkt, is er geen ruimte voor een positieve gedachte.

Word je dus bewust van de gedachten die je hebt. Zodra je merkt dat je een negatieve monoloog met jezelf aan het voeren bent of oordeelt, kun je dat ook bewust omzetten in iets positiefs.

 

3. Ga om met positieve mensen

Als je positief denken wilt leren, is het belangrijk dat je bewust bent met wie je omgaat. Je wordt beïnvloed door de mensen met wie je je het meest omringt.

Kijk, oma Corry of tante Jo blijven familie. En die zeg je natuurlijk niet zo snel gedag als ze heel negatief in het leven staan (al kun je er wel voor kiezen om ze minder vaak te gaan zien).

Maar vriendschappen en liefdesrelaties zijn volledig aan jou! Met wie omring jij je het meest? Zijn dit mensen die je vooruithelpen? Je motiveren, steunen? Die positief zijn en je een goed gevoel geven?

Of zijn dat mensen die je qua energie helemaal leegzuigen?

Voel je vrij om te kiezen met wie je omgaat. En dit is echt niet altijd even makkelijk. Je bent misschien gehecht aan mensen geraakt, ook al passen ze niet helemaal meer bij je.

Maar jij bent degene die met ze moet omgaan! Omring je daarom met mensen van wie je een glimlach op je gezicht krijgt.

positief denken

4. Maak regelmatig je hoofd leeg

Of je dit nu doet door te mediteren, door meer naar buiten te gaan, door lekker te sporten of door creatief bezig te zijn.

Hoe je het doet maakt niet uit, maar probeer regelmatig je hoofd leeg te maken. Zodat die gedachten (50 per minuut!) eventjes op pauze gezet worden.

Zo kan er mentale vrijheid ontstaan, rust en genoeg ruimte voor positiviteit!

5. Wees lief voor jezelf! 

Hou van jezelf, wees lief voor jezelf en geef jezelf alle ruimte die je nodig hebt. Zet daarom regelmatig een groot kruis in je agenda waarin je een afspraak met jezelf hebt.

En ga dan lekker doen waar je zin in hebt. Het liefst zonder te veel prikkels van telefoon, apps of sociale media (een soort digitale detox) zodat je even helemaal kunt opladen.

6. Werk aan je energieniveau

Jezelf af en toe even goed opladen heeft alles te maken met je geluksniveau én energieniveau. Een hoog energieniveau helpt bij positief denken.

Je hebt vast weleens van die momenten dat je heel weinig energie hebt. Bijvoorbeeld omdat je de vorige avond uit bent geweest en een zwaar tekort een slaap hebt.

Het is dan moeilijker om positief te zijn. Je voelt je misschien wat negatief, somber, hangerig, lui. En positief zijn is dan wel het laatste waar je aan denkt.

Probeer daarom heel bewust aan je energieniveau te werken, elke dag weer. Bijvoorbeeld door goed te eten, goed te slapen, genoeg water te drinken, voldoende pauzes te nemen en goed te slapen (en misschien af en toe een middagdutje).

7. Stop met oordelen (over anderen én jezelf)

Als jij zelf heel negatief over anderen denkt, dan heb je eerder het idee dat anderen dit ook over jou doen. Benader mensen met een open mind en stop met oordelen.

Vaak gaat dat oordelen heel onbewust. Je zit lekker op een terrasje en er loopt bijvoorbeeld iemand langs met een iets te opvallende outfit. Je vormt dan al snel een oordeel over die persoon. “Jeetje, zij ziet er toch ook niet uit?”

Probeer deze momenten op te merken en je hier bewust van te zijn, zodat je ze kunt switchen naar een positief oordeel: “Wat stoer dat ze dat durft te dragen”.

Positief denken zonder oordeel geldt ook voor jezelf! Kijk in de spiegel met een glimlach. Merk op hoe mooi je bent in plaats van te benadrukken wat er allemaal niet in orde is.

8. Wees dankbaar

Wil je leren positief denken? Leer jezelf dan aan om te zien hoe mooi het leven is. Wees dankbaar! Dankbaarheid is de sleutel naar positief denken.

Houd bijvoorbeeld een klein boekje bij waarin je regelmatig opschrijft waar je dankbaar voor bent. Of eindig je dag door op te noemen (hardop of in gedachten) wat allemaal fijn was vandaag.

Je gaat je er gegarandeerd beter door voelen én positiever denken!

Lees ook: 3 oefeningen voor meer dankbaarheid 

9. Geniet van het leven! 

Open je ogen voor al het moois om je heen. Klinkt cliché, maar is echt meer dan waar! Het leven heeft zoveel moois te bieden en ik hoop echt van harte dat iedereen dat gaat ziet. 

En ja, er is oorlog, honger, klimaatverandering, wreedheid, geweld in de wereld. Maar er is ook heel veel solidariteit, vriendschap, liefde, positiviteit. Probeer je daarop te focussen! 

Positief denken? Ontdek waar je blij van wordt en doe daar meer van. 

In haar boek “Wat ik zeker weet” heeft Oprah Winfrey het over het geven van sterren aan je leven. Hoe meer je bewust bent van de ervaringen met 4 en 5 sterren in je leven, hoe fijner dat is! 

En dat hoeft echt niet heel groot en ingewikkeld te zijn.

Zelf geef ik een ochtendwandeling in het bos terwijl de zon langzaam opkomt zeker 5 sterren. Net als heerlijk bijkletsen in een gezellig tentje met een goede vriendin. Een lekkere kop koffie in de ochtend geef ik 4 sterren en een rondje skeeleren op een zomerse en windstille avond ook. 

Kijk, een beetje dit idee! 😁

10. Zorg voor fijne en positieve input

Haatreacties op sociale media? Blokkeren die persoon. Negatieve berichten op het nieuws? Uit die televisie.

Met andere woorden: zorg voor zoveel mogelijk positieve input en blokkeer of verwijder alles wat je negatief maakt. 

Je hoeft niet je kop in het zand te steken. Je mag best assertief zijn en een confrontatie aangaan of het nieuws volgen om je voor te bereiden op eventuele (ramp)scenario’s. Als het je maar niet te veel negatief beïnvloed. 

Welke tips over positief denken zou jij nog aan dit rijtje willen toevoegen?

Maak van positiviteit een vaste routine

Zelf vind ik het implementeren van goede gewoonten makkelijker als ik hier een vaste routine voor heb ontwikkeld.

Wil jij leren hoe ik dit doe? In onze cursus plannen leer ik je om beter te plannen én om van fijne gewoontes als positiviteit & dankbaarheid een vast onderdeel in je leven te maken.

Ontdek hier wat de cursus precies inhoudt.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Elke week nieuwe artikelen in je mailbox?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

Behaal relaxed al je doelen!

gratis maandplanner

Met de gratis Focus & Flow planner werk je met een helder hoofd aan je doelen en intenties.

0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Nog meer leuks om te lezen!

boeken over zelfontwikkeling
Mindset & groei

Mijn 4 favoriete boeken over zelfontwikkeling

Zoek je voor deze zomer nog een paar goede boeken over persoonlijke ontwikkeling? Mike heeft in een eerdere blog zijn vier favoriete boeken op een rij gezet.

Download de gratis planner

Creëer meer vrijheid, focus en flow in je leven.