3 oefeningen voor meer dankbaarheid

Vraag jezelf regelmatig af, het liefst elke dag: “Waar ben ik dankbaar voor vandaag?”. Dankbaarheid brengt je in een positieve vibe. Je gaat je beter voelen over jezelf, lekkerder in je vel zitten én trekt meer dingen aan. Het zorgt voor een (blijvend) geluksgevoel! In deze blog bespreek ik 3 oefeningen voor meer dankbaarheid.

Genieten van wat je hebt door dankbaarheid

Als je alleen bezig bent met alles wat je nog wil, moet of gaat doen, ga je je niet gelukkiger voelen. Want als je eenmaal staat waar je wilde staan, wil je nog meer, nog verder, nog beter. Het is dan nooit genoeg. Creëer eerst een goede basis door gelukkig te zijn met alles wat je al hebt. Dankbaarheid is daar een heel mooie manier voor. Nieuwe dingen kunnen namelijk pas op je pad komen als je dankbaar bent voor wat je al hebt. Dankbaarheid maakt je leven een stuk fijner en leuker!

Ook interessant: Hoe werkt de wet van de aantrekkingskracht?

Oefeningen voor meer dankbaarheid

Het liefst wil je je elke dag dankbaar voelen. Als je namelijk dankbaar bent, ben je intens gelukkig met wat je hebt. Er is dan geen ruimte voor negativiteit. Die is er gewoon niet. Maar natuurlijk bestaat het leven niet uit eenhoorns en regenbogen. Soms heb je je dag gewoon niet of wil niets lukken.

Wat kun je dan doen om je tóch dankbaar te voelen, al is het maar even?

1. Maak een lijst van alles waar je dankbaar voor bent

Pak een leeg vel lijntjespapier of een mooi notitieboekje. Schrijf 5-10 minuten lang alles op waar je dankbaar voor bent. Kun je niets bedenken? Blijf net zo lang schrijven tot je wél iets weet. Het papier moet vol. Je zult merken dat als je eenmaal bezig bent het ene na het andere punt in je opkomt. ⁠

oefeningen voor meer dankbaarheid

2. Doe een dankbaarheidswandeling

Is schrijven niet zo jouw ding? Ga naar buiten om actief met dankbaarheid bezig te zijn. Zet een timer op 10 minuten of houd een bepaalde afstand in gedachten (een klein rondje door het park) en noem in gedachten alles op waar je dankbaar voor bent. Dat is het enige waar je aan mag denken. Probeer ook echt te voelen wat je zegt.

3. Houd een dankbaarheidspot bij

Toen ik 15 was had ik een grote weckpot op mijn bureau staan. Telkens als ik iets leuks meemaakte, iets liefs zag of iets moois hoorde, schreef ik dat op een briefje en stopte dat in de pot. Van een stralend zonnetje tijdens mijn ochtendritje naar school tot een lief complimentje dat ik kreeg. Ik heb het een jaar lang volgehouden en aan het eind van het jaar zat de pot helemaal vol.

Nu, jaren later, pak ik de pot er nog steeds af en toe bij om wat briefjes te lezen. Het brengt me meteen weer terug naar die tijd en nog steeds kan ik het geluksgevoel dat ik voelde bij sommige briefjes weer oproepen.

Door op deze manier met dankbaarheid bezig te, maak je er een soort spelletje van. Het is leuk om zo’n pot steeds verder gevuld te zien worden. Je traint je hersenen om zich te richten op dankbaarheid en je ziet het dus ook meer. Voel je je rot? Begin dan vandaag met jouw dankbaarheidspot. Maak er een creatief projectje van!

Dankbaar zijn brengt je veel. Je geluksgevoel gaat omhoog, je denkt sneller in mogelijkheden en je bereikt meer. Probeer deze oefeningen voor meer dankbaarheid en ervaar het zelf!