fbpx

Ochtendroutine – zo start je je dag helder en gefocust

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

Ochtendroutine – De ochtend is een krachtig moment van de dag. Je hebt net uren slaap achter de rug waarin je mentaal en fysiek weer helemaal opgeladen bent. Je staat op het punt om een heerlijke, nieuwe dag te beginnen.

De ochtend is hét moment om de rest van de dag te bepalen. Maak er jouw magic moment van met een goede ochtendroutine!

Ochtendroutine, moet dat?

Toen ik nog naar school ging of studeerde, had ik geen echte ochtendroutine. Natuurlijk, ik ontbeet elke ochtend en waste mezelf, maar ik dacht daar verder niet bewust over na.

Pas sinds ik afgestudeerd ben en ging samenwonen (wat zo ongeveer op hetzelfde moment was), begon ik me te verdiepen in ochtendroutines. Ik ben altijd al gek geweest op routines, lijstjes en stappenplannen, dus ik deed mijn research met veel plezier.

Zo kwam ik terecht bij het boek ‘Miracle Morning’ van Hal Elrod. Met zijn methode helpt hij mensen om in 30 dagen tijd en met behulp van 6 gewoontes meer focus en zelfbewustzijn te creëren (vóór 8 uur ‘s ochtends).

Dus ook ik begon vol goede moed aan de Miracle Morning en zette mijn wekker elke ochtend om 6 uur om mijn dag te beginnen met mediteren, lezen, affirmaties, visualisatie, schrijven en bewegen. En dat elke ochtend weer.

Dat ging in het begin super goed! Ik voelde me echt the king. Zo had ik al ontbeten, 10 minuten gemediteerd, mijn visualisaties gedaan, affirmaties opgenoemd én 6 kilometer hardgelopen vóór half 9. Op zondagochtend.

Ochtendroutine voor iedereen anders

Maar na 30 dagen was ik moe. Heel moe. Het hebben van een routine in de ochtend vond ik heerlijk, maar het vroeg opstaan (elke dag weer) brak me op. Daarom besloot ik voor mezelf het een en ander los te laten.

Ik bedacht me: wat maakt mijn ochtend nou optimaal? Hoe wil ík de dag starten? En dat was niet om 6 uur ‘s ochtends, maar zonder überhaupt een wekker te zetten.

Ik heb al heel lang op mijn ‘toekomstvisionboard’ staan dat ik zonder wekker wakker wil worden. Waarom zou ik dat nú niet al doen? (En profiteren van het grote voordeel van ondernemer-zijn: vrijheid.)

Wat ik hiermee wil zeggen lieve mensen, een ochtendroutine is voor iedereen anders. De een is meer een ochtendmens dan de ander. En de een wordt heel vrolijk van hardlopen in de ochtend, terwijl de ander zijn dag het liefst met rust begint.

Waar het naar mijn idee om gaat is dat je een routine voor jezelf creëert voordat je begint met je dag. En dat kan 10 minuten duren of een uur, dat maakt niet uit.

Het gaat erom dat jij zélf bepaalt hoe je je wilt voelen, in plaats van dat je dit door de gebeurtenissen van de dag laat bepalen.

Lees ook: Hoe werkt de wet van de aantrekkingskracht?

Creëer de juiste balans met je ochtendroutine 

Maak de balans op. Als je écht meer conditie wilt door vaker te gaan hardlopen, dan moet je jezelf misschien af en toe een schop onder je kont geven in de ochtend.

Maar ik geloof er ook in dat je lief voor jezelf moet zijn en goed moet luisteren. Waar heb je deze ochtend behoefte aan? Wat kun je vandaag doen om je dag zo goed mogelijk te beginnen?

Maak bijvoorbeeld een lijst voor je ochtendroutine met fijne gewoonten die je kunt doen voor positieve energie en kies ‘s ochtends de elementen uit waar je behoefte aan hebt.

Misschien voel je je wel onwijs k*t en heb je geen zin om te hardlopen, maar zorgen 10 minuten mediteren en een gezond ontbijtje er wel voor dat je je wat beter voelt.

Onderstaande elementen kun je bijvoorbeeld in je lijstje opnemen.

Gratis stappenplan & planner

Met dit werkboek zet jij de eerste stappen naar jouw droomleven!

10 fijne onderdelen voor je ochtendroutine

1. Stilte

Zoek de stilte in jezelf op. Een aantal minuutjes rust nemen in de ochtend zorgt ervoor dat je je dag begint met tijd voor jezelf. Tune in op je lichaam en voel waar jij behoefte aan hebt.

2. Bewegen

Je hebt een hele nacht geslapen, dus je lichaam mag ‘s ochtends best even wakker gemaakt worden tijdens je ochtendroutine. Vooral als je de rest van de dag veel moet zitten. Kies de vorm die jij prettig vindt. Zelf vind ik yoga altijd heel fijn, maar je kunt ook rek- en strekoefeningen doen, je spieren trainen of hardlopen.

3. Inspiratie opdoen

Pak een goed boek uit de kast. Vaak komt lezen er niet zo van, maar het helpt als je hier elke ochtend tijd voor maakt. Je kunt ook een inspirerende podcast luisteren. Het is een fijne manier om je ochtend positief te beginnen.

4. Creëren

‘Lief dagboek‘. Zeer waarschijnlijk dat je vroeger een dagboek hebt gehad. Maar hoe vaak schrijf je nu nog op waar je je mee bezighoudt? Jouw ochtendroutine is een mooie manier om van je af te schrijven door te beginnen met een journal. Wat hoop je dat de dag je gaat brengen? Hoe voel je je op dit moment?

5. Intenties stellen

Dit kun je ook in je boekje opschrijven: intenties voor de dag. In de ochtend (of de avond van tevoren) een intentie stellen voor de dag, helpt mij altijd heel erg om focus te houden. Wat wil je vandaag doen en hoe wil je je voelen? Bijvoorbeeld: ‘Ik heb vandaag veel energie en krijg mijn to-dolijst af’.

6. Dankbaarheid

Een heel krachtig en onmisbaar element van een ochtendroutine is dankbaarheid. Voor in de ochtend, maar eigenlijk ook de rest van de dag. De rest van je leven! Waar ben jij dankbaar voor? Het is een krachtig middel om in een hoge energie te komen. En succes kan pas komen als je dankbaar bent voor wat je hebt.

7. Visualiseren

Visualiseren hoe je dag gaat verlopen. Ook dit is een heel fijne manier om focus te houden! Hoe ziet je dag eruit? Wat doe je? Loop in je hoofd je hele dag door; je zult zien dat het je echt helderheid gaat brengen.

8. Affirmaties

Affirmaties zijn zinnen die je tegen jezelf kunt zeggen en die je helpen om in een hoge energie te komen. Positieve affirmaties bevestigen waar je in gelooft. Als je deze affirmaties vaak genoeg herhaalt, ga je er zelf in geloven en breng je jezelf in een positieve staat van zijn. Bijvoorbeeld: “Ik geloof in mezelf” of “Ik ben precies waar ik nu moet zijn”.

9. Naar buiten

De natuur in! De natuur is zo powerful. Ga ‘s ochtends als onderdeel van je ochtendroutine lekker een rondje wandelen of werk in de tuin. De natuur helpt je te ontspannen. En ik word er zelf altijd enorm vrolijk van! Bovendien is een beetje frisse lucht niet verkeerd (vooral als je verder de hele dag binnen doorbrengt).

Leestip: Forest bathing: mindful wandelen in het bos

10. GEEN mobiel tijdens je ochtendroutine

Niets moet en je hebt zelf de touwtjes in handen. Maar er is één ding dat ik je bijna wil verplichten om te doen tijdens je ochtendroutine: houd je mobiel uit. De dag is van jou, begin de ochtend dan ook met pure aandacht voor jezelf. Pak Instagram of je mailtjes er pas bij als je werkdag echt begint en laat voor die tijd al die prikkels van buitenaf weg. Echt, het helpt!

Je hoeft niet de ochtendroutine van succesvolle mensen te volgen omdat je anders niet succesvol zult worden. Er zijn ook succesvolle mensen die géén ochtendroutine hebben. Doe wat voor jou werkt! Jij hebt zelf de touwtjes in handen. De dag is van jou, grijp hem vast en vorm hem naar jouw ideale plaatje. Jij bent de baas.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

Mis nooit meer iets van ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

Leven zoals jij dat wilt!

Ontdek wie je bent, wat je wilt en maak een concreet actieplan om dat te bereiken.

Ga jij ook het leven creëren waar je blij van wordt?

Download het gratis werkboek: Plan jouw droomleven in 4 concrete stappen (+ gratis planner)

Nieuwsbrief​

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Beloofd!