Meer rust in je hoofd? Get your sh*t together

Word het allemaal even te veel en heb je meer rust nodig in je hoofd? Regel je zaakjes en get your sh*t together! 

Meer rust in je hoofd

Begin februari hebben we de sleutel van ons nieuwe huis gekregen. Omdat we in november al de hypotheek rond hadden, hebben we hier echt maanden naar uitgekeken. Heerlijk om eindelijk aan de slag te gaan om er ons huis van te maken!

We hadden een strakke planning. Het eerste weekend werd er meteen gesloopt, want een deur moest verplaatst worden en de trapkast ging weg. Dit moest af zijn voordat de stucadoor erin kwam; de stucadoor moest klaar zijn voordat de nieuwe vloer gelegd zou worden en dát moest weer gereed zijn voordat de keuken kwam…

Ondertussen was Mike druk bezig met het leggen van honderden meters kabels en was ik uren en uren aan het sauzen en schilderen. O, en ondertussen moesten er ook nog spullen gekocht worden én moest ons oude huis langzaam leeggehaald worden.

Je snapt dat ik hier een warrig hoofd van kreeg. Een behoorlijk warrig hoofd.

Ik werd er mega-chagrijnig van en het afgelopen weekend voelde ik me echt een beetje op. Wat ik dan weer best gek vond, want zo’n grote verbouwing was het ook weer niet. Het dwong me om even heel bewust na te denken over waaróm ik me nou zo onregeld voelde.

Een aantal zaakjes had ik gewoon niet op orde. En uiteindelijk kwam ik op de volgende inzichten/adviezen, die neerkomen op: get your sh*t together.

Get your sh*t together

1. Eat your frog

Naast ‘werken’ in het huis, moest ik ook nog gewoon werken. Die nieuwe vloer en spulletjes moeten toch betaald worden 😅 Ook hier kreeg ik een beetje stress van.

En waar ik dan voornamelijk stress van kreeg, waren de taken die lange tijd bleven liggen omdat ze ‘moeilijk’ waren of gewoon niet leuk/interessant genoeg. Dit was bijvoorbeeld een grotere opdracht die ik langere tijd voor me uitschoof. Of een aantal lastige facturen die ik nog moest opzetten.

Toch moeten zulke taken ooit een keer opgepakt worden. Ook als je het maar blijft uitstellen. Anders blijft het ruimte in je hoofd innemen en blijf je altijd het gevoel houden dat er nog iets aan je trekt.

Wat hier helpt is om er niet te veel over na te denken, maar deze taken op te pakken. Meteen aan het begin van je werkdag! Eat that frog, noemen ze dat ook wel. Het is zo’n grote opluchting als je die taken eindelijk kunt wegstrepen en het geeft écht ruimte.

meer rust in je hoofd

2. Regel je zaakjes

Soms moet je dingen gewoon oppakken. En dit kan van alles zijn. Het regelen van een andere verzekering, de trap die altijd nog eens geschilderd moet worden of die eigen werkplek die je stiekem zo hard nodig hebt.

Dit zijn vaak taken die op je lijstje blijven staan om ‘ooit’ op te pakken. Losse eindjes noem ik ze ook wel. En hoewel ze misschien niet direct urgent zijn, nemen ze wel ruimte in je hoofd in beslag.

Regel je zaakjes. Plan het niet in om op een later moment op te pakken, maar doe het gewoon. Nu.

3. Werk in focusblokken

Multitasken kan ik goed, vooral als het eigenlijk niet moet.

Vooral in de ochtend heb ik vaak de meeste energie en krijg ik inspiratie. Ook als ik met andere dingen bezig ben. Als ik werk aan een opdracht voor een klant, kan het zomaar zijn dat ik een geweldig idee heb. En als ik dan niet oppas, laat ik me daardoor meevoeren en ben ik zo een half uur verder.

Wat mij echt helpt is focusblokken instellen en me daar ook aan te houden. Dit houdt in dat ik een wekker zet voor bijvoorbeeld 45 minuten en binnen die tijd aan een opdracht werk.

In die 45 minuten beantwoord in mijn mails niet en ben ik ook niet aan het surfen op internet. Ik ben alleen dedicated bezig met de taak die op de planning staat. Red ik deze taak niet af? Dan zet ik daarna een timer met wat extra minuten.

4. Houd je mail op 0

Dit blijft een dingetje. Er worden gewoon erg veel mails verstuurd, elke dag weer. Tenminste, als ik naar mijn eigen mailbox kijk. Elk mailtje is ‘iets’ waar ik ‘iets’ mee moet. En dat neemt ruimte in.

Uit het boek Getting Things Done (dikke aanrader!) leerde ik dat je iets wat minder dan 3 minuten kost, meteen moet aanpakken. En de meeste mailtjes verwerken kosten minder dan 3 minuten.

Het geeft zo gigantisch veel rust als de teller van je mailbox aan het einde van de dag én aan het einde van de werkweek (op vrijdagmiddag) op 0 staat.

5. Blijf goed voor jezelf zorgen

Misschien ligt het aan mijn dosha (ik ben een Vata-type), maar als ik het druk heb of stress krijg, dan vergeet ik vaak goed voor mezelf te zorgen.

Zo sla ik gemakkelijk mijn ontbijt over (en daar ga ik eigenlijk helemaal niet goed op) en neem ik minder rustmomentjes dan ik nodig heb. Juist in drukke periodes is het voor mij, en waarschijnlijk ook voor jou, belangrijk om:

  • Goed en regelmatig te blijven eten.
  • Genoeg te slapen (op tijd naar bed, vooral als je ‘s ochtends vroeg op moet).
  • Genoeg rustmomenten te nemen (al is het een half uurtje in bad of even een kwartiertje op bed liggen).

Het houdt je met beide benen op de grond!

meer rust in je hoofd

Nieuwsbrief​

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Beloofd!