Hoe kun je meer leven in het nu? (+ 4 mindfulness tips)

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

‘Je moet meer leven in het nu’. Hoe vaak heb je dit al voorbij zien komen? En ook hier zeggen we vaak ‘probeer meer in het nu te zijn’ of ‘het nu is het enige wat er is’.

Maar ik kan me voorstellen dat dit ook best wel ongrijpbaar kan voelen. Want hoe doe je dat dan, leven in het nu? Leef je niet altijd al in het nu?

Wanneer leef je niet in het nu?

Als je niet in het nu leeft ben je te veel met het verleden of de toekomst bezig. En vaak ben je je hier niet eens echt van bewust.

Hoe weet je of je niet in het nu leeft? Hier zijn een hele hoop signalen voor waar je je waarschijnlijk wel in zult herkennen.

  • Je kunt vaak niet écht genieten van wat je aan het doen bent.
  • Je bent veel aan het piekeren, ook ‘s nachts.
  • Je schaamt je nog steeds over iets wat je gedaan hebt.
  • Als je een gesprek met iemand hebt gevoerd weet je niet meer goed wat diegene heeft gezegd.
  • Tijdens het autorijden of fietsen lijk je ineens ‘wakker’ te worden. Je hebt op de automatische piloot gereden.
  • Heb je de deur nou wel of niet dichtgedaan?
  • Je zit vaak weg te dromen.
  • Alles wat je doet heeft te maken met doelen in de toekomst. Je doet niet veel dingen ‘zomaar’, het moet nuttig zijn of een doel hebben.
  • Je eet en drinkt snel en gehaast.
  • Je vergeet regelmatig wat je wilde doen.
  • Je bent bang voor iets wat je in de toekomst moet doen (of voor de toekomst in het algemeen).
  • Het lukt je maar niet om dingen die in het verleden gebeurd zijn van je af te zetten.

Natuurlijk is het echt niet erg als je je hierin herkent. Ik heb alle signalen al eens gemerkt bij mezelf! Maar als je dit heel vaak en elke dag hebt, dan raad ik je aan om zeker even de volgende mindfulness tips te lezen.

Eckart Tolle, de ‘master’ als het gaat om leven in het nu:

Hoe kun je meer leven in het nu? 4 mindfulness tips

1. Mediteer

Volgens Eckart Tolle is bewust worden van je lichaam dé manier om meer in het nu te komen. Je kunt met je gedachten nog zo ver zijn, je lichaam is altijd hier en nu.

Ga hiervoor ergens zitten, met je rug recht en je voeten plat op de grond. Doe je ogen dicht en adem een paar keer goed in en uit. Wees je bewust van je buik die uitzet en inkrimpt bij elke ademhaling.

Breng je aandacht vervolgens naar de rest van je lichaam. Probeer de energie van je lichaam echt te voelen en aanwezig te zijn in het moment. Doe dit een paar minuten.

leven in het nu

Lees ook: 5 tips voor meer rust in je hoofd (tip #5 is mijn favoriet!)

2. Reflecteer

Zelf ben ik vaak bezig met doelen stellen en als ik niet oppas spring ik van doel naar doel. Heb ik een doel behaald? Mooi, op naar het volgende.

Hierdoor ben ik veel bezig met de toekomst, maar vergeet ik om ook van het ‘nu’ te genieten. Een manier om mezelf figuurlijk op de rem te zetten is door regelmatig te reflecteren.

Probeer bijvoorbeeld elke week of elke maand een momentje voor jezelf in te plannen – en dat hoeft echt niet lang – om te kijken waar je nu staat.

Wat heb je allemaal bereikt? Wat is er gelukt? Hoe voel je je?

We zijn soms zo streng voor onszelf. Vier je successen en wees dankbaar voor waar je nu staat.

reflecteren

3. Wees dankbaar

Over dankbaarheid gesproken. Het is zo krachtig. Vooral als je je niet zo chill voelt, als je veel bezig bent met dingen die gebeurd zijn of onzeker bent over de toekomst. Dan is dankbaar zijn bijna essentieel.

Wees lief voor jezelf. Dankbaar zijn opent jouw ogen voor al het moois om je heen. Dingen waar je in the rush of the day misschien snel aan voorbij snelt, maar die wel maken dat jouw leven is zoals het is.

Dat leuke telefoongesprek met je zus, die heerlijke zondagochtend met je partner of moedereend met haar kleine pulletjes. Er is zoveel om dankbaar voor te zijn!

dankbaar

Dit vind je vast ook interessant: Slow living: langzamer leven in deze drukke wereld [+ 25 concrete tips]

4. Heb ik nu een probleem?

Ben je ergens bang voor of onzeker over? Als je maar blijft piekeren of malen is het heel helpend om jezelf deze vraag te stellen: Heb ik nu, op dit moment, een probleem? 

Waarschijnlijk niet. Je bent misschien bang dat je morgen een presentatie verknalt en afgaat als een gieter, maar is dat nu al het geval? Nee. Of misschien ben je bang dat je als zzp’er straks geen klanten en dus geen inkomsten meer hebt. Maar is dat nu het geval? Nee.

In het nu is er zelden een probleem. Breng je aandacht terug naar hoe jouw situatie nú is en hoe je je nú voelt. Want dat is immers het enige wat er is 😉

Lees ook: 5 manieren om eenvoudiger te leven (hoe begin je?)

Leestips:

 

 

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

Mis nooit meer iets van ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

Van dromen naar doelen

In 4 concrete stappen (+ gratis planner)

Met dit werkboek zet jij de eerste stappen naar jouw droomleven! Aan de hand van 4 concrete stappen met vragen en opdrachten ga je bewust nadenken over jouw leven, dromen en doelen. De planner helpt je om hier concreet mee aan de slag te gaan!

Ga jij ook het leven creëren waar je blij van wordt?

Download het gratis werkboek: Plan jouw droomleven in 4 concrete stappen (+ gratis planner)

Nieuwsbrief​

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Beloofd!