fbpx

Getting things done van David Allen: waarom je dit boek écht moet lezen

Het is nu een paar jaar geleden dat ik voor het eerst in aanraking kwam met het boek Getting Things Done van David Allen. Dit boek gaat over een managementmethode waarmee je al jouw to-do’s kunt ordenen en productiever kunt zijn. En vooral: waarmee je voor meer rust in je hoofd kunt zorgen.

In dit artikel neem ik je kort mee in de methode (lees het boek, het is echt een aanrader!) en deel ik de lessen die ik hiervan heb geleerd en nog dagelijks toepas.

De Getting Things Done-methode in het kort

Voor een uitgebreide beschrijving van de methode raad ik je aan om het bovenstaande filmpje te kijken en vooral ook het boek te lezen. Globaal beschrijf ik hieronder de drie stappen.

1. Verzamel alles

De eerste stap is om alles te verzamelen. En dat betekent ook echt alles! Al je to-do’s, dingen die je nog wil doen, dingen die je niet mag vergeten, cadeauideeën, films die je nog wil zien etc. etc.). Bekijk ook losse blaadjes, notitieboekjes en mapjes op je computer. Alles mag je verzamelen. Alle losse eindjes.

2. Verdeel in mapjes

Ga vervolgens voor elk item na of je er een actie aan kunt hangen. Is het iets wat je moet doen? En lukt dat binnen 2 minuten? Voer de taak dan meteen uit.

Is het iets wat je moet doen, maar duurt het langer dan 2 minuten? Zet het item dan op een actielijst om later op te pakken.

Gaat het item niet om een actie, bijvoorbeeld omdat het een al betaalde factuur is? Bewaar het dan in een apart mapje of gooi het weg.

3. Organiseer je acties

Pak je actielijst erbij en maak het overzichtelijk. Zet acties die bij een specifiek project horen bijvoorbeeld bij elkaar.

En zet acties die je op een bepaald moment moet doen (bijvoorbeeld iemand feliciteren voor zijn/haar verjaardag) in je agenda. Hier mag je een beetje mee spelen!

Denk ook goed na over de eerstvolgende acties. Als je een actie wilt oppakken, wat is dan het eerste wat je moet doen? Wil je bijvoorbeeld een afspraak maken bij de kapper, maar heb je het nummer niet? Zet dan ook een actie ‘nummer zoeken’ op je lijstje.

Waarom vind ik dit boek zo fijn?

Ik heb Getting Things Done nu een paar keer gelezen en ik kan echt niet zeggen dat ik het systeem nou zo perfect doorvoer. Maar ik merk wel dat ik er (onbewust) elementen van in mijn achterhoofd heb zitten.

De goede gewoonten die ik zelf heb overgehouden aan dit boek en die ik dagelijks probeer door te voeren:

1. Zorg dat je mailbox leeg is aan het einde van de dag

Ik vind niets zo erg als een mailbox vol met mailtjes ‘waar ik iets mee moet’. Dit kost onnodig veel energie.

Daarom probeer ik (met de nadruk op ‘probeer’, ik ben ook maar een mens) mijn mailbox dagelijks leeg te maken. Mailtjes die ik direct kan beantwoorden, beantwoord ik. En mailtjes waar ik iets mee moet zet ik in een daarvoor bestemd mapje en op mijn to-dolijst.

2. Werk met 1 systeem waarin je al je to-do’s zet (zakelijk en privé)

Ik ben zo’n type dat – als ik niet oppas – duizend-en-een memoblaadjes op haar bureau heeft liggen. Een productiviteitstool biedt hierbij uitkomst.

Zelf gebruik ik Things, maar je kunt ook Trello of elke andere tool gebruiken. Natuurlijk kun je ook gewoon een planner gebruiken! Maar ik heb gemerkt dat ik snel wijzig van to-do’s en projecten en dat ik dan heel veel aan het herschrijven ben.

In mijn productiviteitstool kan ik alle to-do’s neerzetten en inplannen per dag. Ik kan er verschillende mapjes maken en herinneringen instellen.

Het is heel fijn dat álles wat ik nog moet doen – van een verjaardagscadeau kopen tot het schrijven van een tekst voor een klant – overzichtelijk bij elkaar heb staan. Dit geeft rust.

3. Uit je hoofd, op papier!

Hoe vaak heb ik vroeger wel niet krampachtig iets proberen te onthouden voordat ik ging slapen, omdat ik het de volgende dag niet mocht vergeten? Nou, heel vaak! Heel ongezond eigenlijk.

Daarom probeer ik nu zo weinig mogelijk te onthouden, maar schrijf ik zoveel mogelijk op (in mijn systeempje). Dan blijft mijn hoofd leeg, rustig.

Ik hou van productiviteitsboeken, planners en agenda’s. Ik geloof namelijk dat als je rust in je hoofd wil hebben en ook op een bepaalde manier langzamer wilt leven, je je shit op orde moet hebben. Je kunt niet volop genieten als je nog heel veel ‘openstaande taken’ hebt die blijven sluimeren in je hoofd. 

 

 

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

Gratis tips in je mailbox?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks fijne inspiratie en praktische tips.

Ga jij ook het leven creëren waar je blij van wordt?

Download het gratis werkboek: Plan jouw droomleven in 4 concrete stappen (+ gratis planner)

Nieuwsbrief​

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Beloofd!