fbpx

Doelgericht werken in 4 stappen – zo haal je wél al jouw doelen

Waarom lukt doelgericht werken niet altijd? Bekijk in dit artikel de 4 stappen die je kunt nemen om dichter bij je ideale leven te komen.

Hoe voorkom je dat je (zoals Stephen Covey dat beschreef in zijn boek The 7 habits of highly effective people) heel hard de ladder op aan het rennen bent, om er halverwege achter te komen dat de ladder tegen het verkeerde gebouw aan staat?

Doelgericht werken? Verlies je doel niet uit het oog

Het voorbeeld van Stephen Covey is heel kenmerkend voor niet doelgericht werken.

Dan kun je inderdaad het gevoel hebben dat je heel hard aan het rennen bent, maar uiteindelijk niet komt waar je wilt zijn.

Maar hoe komt dat toch? Als mensen niet doelgericht werken, heeft dat vaak een of meerdere van de volgende redenen:

  1. Een doel ontbreekt volledig.
  2. Het doel is niet duidelijk genoeg.
  3. Het doel is niet haalbaar genoeg.
  4. Het doel is niet passend genoeg.

Doelgericht werken in 4 stappen

Doelgericht werken kun je grofweg opdelen in 4 stappen.

Stap 1: Neem de tijd om doelen te stellen

“Een doel ontbreekt volledig”

Als je doelgericht wilt werken, heb je een doel nodig. Logisch. Toch verbaast het me soms dat er mensen zijn die nog steeds zonder doel werken.

In dit artikel over bewuste keuzes maken beschreef ik al dat het het helemaal oké is hoe jij jouw leven wilt leven. Natuurlijk kun je zeggen “Go with the flow, ik zie wel wat het leven mij brengt”. Dat is ook een keuze. Sterker nog, het lijkt me heerlijk als je dat kunt!

Maar kies daar dan wel bewust voor. Dit betekent dus ook dat je ergens terecht kunt komen waar je liever niet wilt zijn. Of dat je, zoals Covey dat omschreef, heel hard de verkeerde ladder op bent gerend.

Plan een vast moment in om je doelen te stellen

Wil je doelgericht werken? Maak dan van doelen stellen een gewoonte.

  • Elke maand. Zelf neem ik elke maand een dagdeel tot een dag de tijd om mijn maanddoelen te reviewen en voor de nieuwe maand vast te leggen.
  • Elk kwartaal. Vervolgens plan ik elk kwartaal 1 tot 1,5 dag om in grote lijnen te bepalen welke zaken ik dat kwartaal wil realiseren.
  • Elk jaar. Elk jaar in de periode tussen kerst en ‘wintersport’ (wat zo rond 6 januari vaste prik is met twee goede vrienden) neem ik de tijd om het jaar te overdenken en nieuwe doelen te stellen.

plannen - doelgericht werken


Stap 2: Maak je doelen duidelijk

“Het doel is niet duidelijk genoeg”

Een van de mogelijke redenen waarom doelgericht werken niet lukt, is dat het doel niet duidelijk genoeg is.

Een doel is duidelijk als je weet wanneer je het behaald hebt. Dit klinkt misschien logisch, maar is het niet altijd.

Voorbeelden van onduidelijke doelen:

✘ Ik wil dit jaar gezonder gaan leven.

✘ Ik wil meer verdienen.

✘ Ik wil stress voorkomen.

Bovenstaande doelen worden vooral aan het begin van het jaar veel gesteld. En we weten allemaal wat er van die ‘nieuwjaarswensen’ terechtkomt…

Dat komt deels omdat deze doelen niet meetbaar zijn. Je weet dus niet wanneer je ze behaald hebt. Wat betekent ‘gezonder leven’, ‘meer verdienen’ en ‘stress voorkomen’?

Wil je doelgericht werken, zet die onduidelijke doelen dan om in doelen die wél meetbaar zijn:

✔ Ik wil dit jaar 10 kilo afvallen.

✔ Ik wil dit jaar € 20.000 euro meer verdienen door freelance opdrachten.

✔ Ik start elke ochtend met 5 minuten mediteren.

Een stuk duidelijker, toch?


Stap 3: Deel je doel op in kleine stapjes

“Het doel is niet haalbaar genoeg”

Een doel kan soms best onmogelijk lijken. € 20.000 meer verdienen dit jaar? Ik snap dat je dan kan denken: maar hóe?

Wil je doelgericht werken, deel je doel dan op in kleine stapjes. Hoe groter een doel, hoe meer stapjes er nodig zijn.

Zelf werk ik met een langetermijndoel (mét een einddatum, anders blijf je het opschuiven). Deze knip ik op in jaardoelen, kwartaaldoelen, maanddoelen, weekdoelen en to-dolijstjes voor overdag.

Klinkt misschien omslachtig en tijdrovend, maar wat is je alternatief? Ik wil niet het risico lopen dat ik halverwege ben om er vervolgens achter te komen dat ik op de verkeerde ladder sta 🙂

Vaak overschat je wat je op korte termijn kunt bereiken, maar onderschat je wat je op de lange termijn kunt bereiken.

Onderschatten en overschatten

Ik heb de laatste jaren wel moeten leren dat ik overschat wat ik in een dag, week of jaar kan doen. Ik ben nogal eens geneigd om mijn dagen en weken nét iets te vol te plannen. Dit zie ik ook veel om me heen.

Dan baal ik weer dat ik mijn to-dolijst niet af red en de 24 uur van die dag echt op zijn..

Daarentegen onderschat ik vaak wat er bijvoorbeeld in 3 of 4 jaar kan gebeuren. Er kan behoorlijk wat veranderen in een paar jaar!

Als ik terugga in de tijd en mijn agenda van 4 jaar geleden erbij pak, dan realiseer ik me dat waar ik toen hard voor werkte, inmiddels wel mooi gelukt is!

Zo wilde ik zelf mijn tijd kunnen indelen, geen baas hebben, een eigen huis kopen, een goede relatie hebben, werken aan mooie projecten… Allemaal gelukt! (uiteraard heb ik deze doelen voor mezelf heel specifiek gemaakt zodat ik ook wist wát die mooie projecten of goede relatie specifiek betekenden).

Kijk maar eens terug naar een paar jaar geleden. Waar stond je toen? En hoe verschilt dat met waar je nu staat?

Doelen stellen in 5 heldere stappen

cursus plannenHet opdelen van doelen in kleine stapjes kan best lastig zijn. Hoe bepaal je wat je hier precies voor moet doen? En hoe deel je dat in je agenda in zodat je er ook écht aan gaat werken?

Omdat dit te veel is om uit te leggen in een blogartikel, hebben we onze kennis (en praktijkervaring – door vallen en opstaan zullen we maar zeggen 😁) gebundeld in een cursus plannen.

Hierin leer je alles over doelen stellen, een planner gebruiken en productief werken. Zodat je tijd overhoudt voor de dingen die er écht toe doen.

Meer over de cursus + positieve ervaringen.


Stap 4: Maak je eigen doelen

“Een doel is niet passend genoeg”

Het kan zijn dat je goede doelen hebt gesteld, deze duidelijk hebt gemaakt en keurig hebt opgedeeld in stapjes. Maar dat doelgericht werken vervolgens nog steeds niet lukt. Het lukt je maar niet om simpelweg te knallen.

Je hebt doelen gesteld die niet van jou zijn

Dan kan het zijn dat je doelen hebt gesteld die niet van jou zijn. Je kunt doelen stellen, maar als je vervolgens de motivatie mist om doelgericht te werken, dan schiet je hier nog niets mee op.

Wees eerlijk. Het doel dat je hebt gesteld, is dat écht wat je wilt? Of heb je het doel gesteld omdat iemand anders dat graag wil of omdat je denkt dat het zo ‘hoort’?

Ooit gehoord van Ikigai? Ikigai is een Japans concept en betekent niets meer dan het hebben van een doel, een persoonlijke missie in je leven. Een reden om ’s ochtends je bed uit te komen!

ikigai - doelgericht werken

Om jouw ‘Ikigai’ te bepalen, stel je jezelf de volgende vragen:

  • Wat doe ik graag?
  • Wat kan ik bieden aan de wereld?
  • Waar zouden mensen mij voor willen betalen?
  • Waar ben ik goed in?

Dit model is heel mooi om te gebruiken als je doelen gaat stellen. Zo kun je komen tot doelen die écht van jou zijn, die passen bij jouw passie, unieke eigenschappen en kernwaarden.

Hoe zorg jij ervoor dat je doelgericht blijft werken? Aanvullingen zijn welkom! 😊

Interessante boeken over doelgericht werken:

 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Elke week nieuwe artikelen in je mailbox?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

Behaal relaxed al je doelen!

gratis maandplanner

Met de gratis Focus & Flow planner werk je met een helder hoofd aan je doelen en intenties.

0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Nog meer leuks om te lezen!

boeken over zelfontwikkeling
Mindset & groei

Mijn 4 favoriete boeken over zelfontwikkeling

Zoek je voor deze zomer nog een paar goede boeken over persoonlijke ontwikkeling? Mike heeft in een eerdere blog zijn vier favoriete boeken op een rij gezet.

Download de gratis planner

Creëer meer vrijheid, focus en flow in je leven.