Doelen stellen & plannen

Je doelen behalen door goed te plannen

Duidelijke doelen stellen én behalen

In 3 stappen

We hebben allemaal wel mooie dromen en plannen. Maar deze worden nooit werkelijkheid als je geen actie onderneemt om die te verwezenlijken. Hoe kun je de juiste doelen stellen en ervoor zorgen dat je ze ook behaalt?

Begin bij het begin, waarom zou je doelen stellen?

Focus

Waarom wil je doelen stellen? Een doel stel je om ergens te komen waar je op dit moment nog niet bent. Doelen stellen zorgt op deze manier voor focus. Je wilt hier komen zonder dat je tussendoor te veel wordt afgeleid door andere zaken.

Ontwikkeling

Het behalen van een doel geeft ook een bepaalde ‘voortgang’ aan. Denk maar aan het scoren van een doelpunt op een voetbalveld. Dan ben je ook blij. Ditzelfde geldt voor doelen die je stelt en daarna behaalt. Dat geeft een geluksgevoel, een gevoel van ontwikkeling.

Helderheid 

Doelen stellen dwingt je tot nadenken over wat je nou precies wilt bereiken. Door dit te doen test je automatisch bij jezelf of je dat doel wel belangrijk genoeg vindt.

 

Hoe kun je goede doelen stellen?

Oké, als je weet waarom je aan de slag wilt met het stellen van doelen is het tijd om deze concreet te maken.

Je begint met beschrijven van je wilt realiseren of bereiken. 

Dit is de stap waar de meeste niet zoveel moeite mee hebben. We hebben allemaal wel een ‘idee’ van wat we willen of waar we naartoe willen.

Waar je wel op moet letten is dat je doel niet te vaag, te breed of te onduidelijk is. Daarom is het opschrijven van deze ‘eerste versie’ van je doel vaak niet genoeg.

Je moet het namelijk gaan concretiseren om het ook echt haalbaar te maken. Ik laat je zien hoe ik dit aanpak!

doelen-stellen

Stap 1: Doelen stellen? Maak ze SMART

Om je doelen haalbaar te maken wil je ze toetsen aan de volgende 5 punten:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Actiegericht of Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Laten ik dit illusteren met een voorbeeld.

Voorbeelden SMART-doelen

Stel, jouw doel is:

  • “Ik wil een goede verkoper worden.” 

Dan is dat een goed begin. Maar het is nog niet SMART. Het is niet specifiek, meetbaar of tijdgebonden.

  • “Ik wil een goede autoverkoper worden.”

Kijk, nu wordt het al specifieker. Het verkopen van auto’s zal namelijk anders zijn dan het verkopen van bijvoorbeeld online software.

Maar wanneer ben je dan een goede autoverkoper? Om hier antwoord op te kunnen geven, moeten we het doel meetbaar maken. En we houden ook direct rekening met realistisch en acceptabel.

  • “Ik wil een autoverkoper worden die 15 auto’s per maand verkoopt.
 

 

 

Meetbaar

Dit maakt het doel meetbaar. Je weet dus wanneer je een goede autoverkoper bent, namelijk als je daadwerkelijk 15 auto’s per maand verkoopt.

Tijdgebonden

Ik heb ook gelijk het element tijdgebonden toegevoegd. Want door aan te geven binnen hoeveel tijd (een maand in dit geval) je het doel wilt behalen, wordt het ook concreet.

Realistisch

Is het ook realistisch? Ja, dat denk ik wel. Ik heb nog nooit auto’s verkocht, maar het lijkt me reëel dat als je fulltime autoverkoper bent, je prima 15 auto’s per maand kunt verkopen. Maar het verkopen van 1000 auto’s per maand gaat wellicht wat moeilijk worden.

Acceptabel

Tegelijkertijd moet het ook acceptabel zijn. Met andere woorden: als je voor een baas werkt, zou hij het ook een doel moeten vinden. 15 auto’s per maand lijkt me goed. Maar ik weet niet of hij ook tevreden is als je er maar 2 verkoopt.

Dit doel is dus SMART.

 

 

Stap 2: Doelen opdelen in kleine stapjes

Maar waarom behalen de meeste mensen alsnog hun doelen niet? Dat komt omdat het vaak niet te overzien is. Als iets te groot is, zijn we geneigd om niet in actie te komen en het voor ons uit te blijven schuiven.

Als iets te groot is, beginnen we er niet in. Deel je doelen daarom op in kleine stapjes.

Afhankelijk van hoe groot het doel is ga ik het doel daarom ‘opknippen’ in kleine doelen. Zo wordt het doel beter te behappen.

Bijvoorbeeld als doel voor de eerste week:

  • ‘400 potentiële autoklanten benaderen’

Voor de tweede week zou het kunnen zijn:

  • 50 afspraken in de showroom afhandelen.

Enzovoort, enzovoort.

 

Stap 3: Actiegerichte taken

Vervolgens knip ik deze weekdoelen altijd op in kleine actiegerichte taken die op mijn to-dolijst kunnen.

Hierbij is keuzes maken belangrijk. Welke acties zijn als eerste nodig om dichter bij je doel te komen?

Voorbeelden voor week 1 zouden kunnen zijn:

  • Aflopende leasecontracten voor de komende maand opvragen bij de administratie. 
  • E-mail opstellen voor potentiële klanten. 
  • 50 klanten telefonisch benaderen. 

Van een vaag doel naar concrete acties

Je ziet dat je op deze manier van het vage doel ‘ik wil een goede verkoper worden’ tot concrete acties bent gekomen.

Nu weet je waar je mee moet beginnen en kun je een duidelijke planning maken. En het wordt vervolgens een stuk eenvoudiger om aan de slag te gaan!

En het belangrijkste: heb je je doel voor deze maand niet bereikt? Dan geef je niet op, maar probeer je de volgende maand gewoon een andere strategie. Tot het je lukt!

 

Alle artikelen over doelen stellen & plannen

Slow mail

Af en toe verstuur ik een slow mail. Deze bestaat meestal uit een mix van persoonlijke inzichten én inspiratie voor een langzamer, lichter en creatiever leven. Soms bevat het een creatieve uitspanning en soms iets waar je je voor in kunt schrijven.

slow mail

Nieuwsbrief​

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandagochtend fijne inspiratie en praktische tips.

We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Beloofd!