2020 succesvol starten: zo stel je doelen voor het nieuwe jaar

Yes, het nieuwe jaar is begonnen! Er liggen nog 12 blanco maanden voor je. Hoe ga je ze invullen? Ik dit artikel neem ik je mee in de manier waarop je doelen kunt stellen voor het nieuwe jaar.

Een nieuwe, frisse start

Ik kan altijd enorm genieten van een nieuw jaar. Het boek van het afgelopen jaar gaat dicht – inclusief alle mooie en minder mooie momenten – en we slaan een nieuw boek open met blanco pagina’s die nog volledig ingevuld kunnen worden. Heerlijk!

Hoe wil jij de bladzijden invullen? Zelf werk ik altijd met duidelijke jaardoelen die me richting geven. Doe ik dit niet, dan voel ik me net een ongeleid projectiel dat alle kanten op kan bewegen.

Zo pak ik dit aan.

Stap 1: Jaarthema bedenken

Voordat je jouw jaar tot in detail gaat plannen, is het goed om eerst te kijken naar het grotere plaatje. Wat wordt dit voor jaar? Wat wil je dat dit voor jaar wordt?

Dit kun je doen door te werken met een jaarthema.

Een jaarthema kun je ook wel zien als de kapstok waar je jouw jaardoelen aan ophangt. Het vormt het grotere plaatje waar je naartoe gaat werken. 

Vaak begin ik er in november rustig over na te denken en uiteindelijk vormt het jaarthema zich dan vanzelf. Om je eigen jaarthema te bedenken kun je in ieder geval over de volgende vragen nadenken:

  • Waar wil je dat dit jaar om draait? 
  • Wat houdt je momenteel bezig en wat zou je willen veranderen? 
  • Waar wil je meer aandacht voor hebben?

Dit waren mijn (succesvolle) jaarthema’s 

In 2018 was dat ‘opschalen’. Dat jaar wilde ik afstuderen, een huis kopen, meer verdienen, een auto leasen – allemaal gelukt!

In 2019 was mijn thema ‘transformeren’. Ik wilde mezelf op spiritueel niveau ontwikkelen en iets opzetten waar ik mijn passie en interesse in kwijt kon – dat werd About NOW.

Dit jaar is mijn thema ‘optimaliseren’. Ik ben een level omhoog gegaan, een kwartslag gedraaid en nu sta ik waar ik wil zijn. Dit jaar wil ik meer lucht in mijn agenda creëren, opsmuk weghalen, processen versimpelen en efficiënter werken. 

Stap 2: Doelen stellen

Het jaarthema is de kapstok waar je verschillende haakjes aan ophangt. Die haakjes zijn je jaardoelen. Vraag jezelf dus af: wat houdt je thema in en welke acties horen er bij jouw jaarthema? 

In mijn geval stel ik mezelf dus de volgende vragen:

  • Wat bedoel ik precies met optimaliseren?
  • Wat moet ik doen om mijn leven te optimaliseren

Kijk hierbij vooral naar de belangrijkste categorieën: 

  1. Financiën
  2. Werk / studie
  3. Relaties
  4. Persoonlijke / spirituele ontwikkeling
  5. Gezondheid

Zelf wil ik bijvoorbeeld werkprocessen versimpelen en zo meer rust en ruimte in mijn agenda creëren (werk), mijn niveau Duits verbeteren en een gesprek kunnen voeren in het Duits (persoonlijke ontwikkeling) en me energieker voelen (gezondheid).

Bedenk maximaal 3 à 4 grote doelen die je kunt aanvullen met kleinere doelen. Zo houdt je het overzichtelijk én haalbaar. 

Stap 3: Maak een visionboard

Nu komt het creatieve gedeelte: maak een visionboard! Schrijf je doelen niet alleen op, maar maak ze ook visueel. Een visionboard is een stuk karton of groot vel papier waar je allerlei plaatjes en teksten op plakt die passen bij je doelen. Hoe je jouw visionboard maakt mag je helemaal zelf bepalen. Als het jou maar iets zegt. 

Zo kun je plaatjes opplakken die jouw doelen voorstellen (zoals een plaatje van een rode Kia Picanto als je een rode Kia Picanto wilt), maar ook teksten of plaatjes die een bepaald gevoel symboliseren. 

Mijn visionboard van 2018.

Stap 4: Bedenk concrete stappen bij je doelen

Heb je een jaarthema bedacht, doelen gesteld en een visionboard gemaakt? Top! Maar uiteindelijk moet je natuurlijk ook echt aan de slag. Met visualiseren alleen kom je er niet. 

Stel jezelf duidelijke vragen

De volgende stap is om je doelen op te delen in concrete actiepunten. Vraag jezelf bij elk doel af:

  1. Wat houdt het doel in?
  2. Wat doe ik daar nu al aan?
  3. Wat moet ik doen om dat doel te behalen?

Laten we mijn doel ‘Ik wil me energieker voelen’ als voorbeeld nemen

  1. Wat houdt het doel in?
    • “Energieker worden heeft vooral te maken met voeding, beweging en rust. Op die drie punten wil ik aanpassingen doen zodat ik meer energie krijg.”
  2. Wat doe ik daar nu al aan? 
    • Voeding: “Ik eet al weinig vlees, zoetwaren en ik drink geen alcohol of frisdrank.”
    • Beweging: “Ik doe wekelijks aan yoga en Zumba.” 
    • Rust: “Ik mediteer wel, maar nog zeker niet regelmatig. En regelmatig slapen is ook nog wel een dingetje.”
  3. Wat moet ik doen om dit doel te behalen?
    • Voeding: “Ik wil nog meer groenten en fruit eten en minder vlees, brood en zuivel.”
    • Beweging: “Ik wil wekelijks wat actiever sporten, zoals regelmatig een work-out doen op onze crosstrainer.”
    • Rust: “Ik wil proberen elke dag te mediteren, al is het maar kort. Ook wil ik een vaster slaapritme integreren.”

Hier komen onder andere de volgende actiepunten uit.

– Een lijst met gezonde recepten uitwerken en daar wekelijks recepten van kiezen.
– Inplannen in mijn agenda wanneer ik op de crosstrainer ga trainen.
– Een ochtendroutine uitwerken waar meditatie een vast onderdeel van is.
– Een avondroutine uitwerken, zodat ik rustig en op tijd ga slapen.

Stap 5: Werk concrete actiepunten uit en plan ze in

Als je weet wat je concreet kunt doen om je doelen te behalen, kun je deze gaan inplannen. Gebruik hiervoor een planner of agenda en schrijf op wat je per maand, week of dag wilt oppakken. En dan rest alleen nog het volgende: aan de slag! Dream big. Work hard. Make it happen.

Wil je hier een handig hulpmiddel voor hebben? Download gratis de Focus & Flow planner met maandoverzicht.

Succes!